luni, aprilie 10

Creierul este vulnerabil la traume in mod special la doua varste distincte

Capacitatea creierului nostru de a procesa informatia si de a se adapta in mod eficient depinde de un numar de factori printre care genele, nutritia si experientele de viata.

Aceste experiente de viata imprima o anumita influenta asupra creierului pe parcursul a cateva perioade sensibile atunci cand cel mai important muschi al nostru este supus remodelarii fizice, chimice si functionale.

Potrivit Tara Swart , neurocercetator si conferentiar in cadrul MIT, aceste perioade sunt "teribilii 2 ani" si etapa adolescentei, momente in care circuitele creierului sunt in modelare continua.

Ca rezultat, experientele traumatizante care se produc in timpul acestor perioade sensibile pot modifica activitatea creierului si, in ultima instanta, il pot schimba din punct de vedere genetic - cateodata pentru totdeauna.

"Teribilii 2 ani"

Pe parcursul primilor 2 ani de viata creierul se dezvolta intr-un ritm rapid. Incepand cu cel de-al doilea an ceva important se intampla - copiii incep sa vorbeasca.

"Mai intai incepem sa intelegem limbajul apoi incepem sa pronuntam cuvinte si acesta este un proces complex care se intampla in creier" a declarat catre Quartz, Tara Swart care conduce cercetari continue asupra creierului si asupra influentelor pe care aceste schimbari le au in a deveni lideri.

"Pe langa aceasta, copiii incep sa mearga - astfel ca din punct de vedere fizic este deasemenea o mare realizare pentru creier. Sa inveti si sa intelegi o noua limba iti forteaza creierul sa lucreze in moduri noi, formand noi conexiuni neuronale. Acesta este un proces mental costisitor, fapt pentru care invatarea unei noi limbi sau a unui instrument muzical devine deseori un lucru extenuant.

Cu atat de multe schimbari importante care au loc in creier intr-o perioada atat de scurta de timp, traumele fizice sau emotionale pot cauza momente potentiale de intrerupere a dezvoltarii neurologice. Chiar daca nu veti avea nici o amintire despre aceste momente de intrerupere ( majoritatea oamenilor nu-si pot aminti multe despre perioada de pana la 5 ani ), orice tip de eveniment traumatic - fie ca este vorba despre abuz, neglijare, probleme de sanatate sau separare de cei dragi - poate duce la deficite cognitive si de comportament mai tarziu in viata ". avertizeaza Tara Swart.

Sursa foto : Google, free images
Pentru a-si sustine punctul de vedere, Tara Swart indica numeroase studii  facute pe orfanii din Romania in anii 1980 si 1990.
Dupa ce regimul comunist s-a prabusit, 100000 de copii s-au gasit in situatia de a trai in conditii drastice in institutii guvernamentale supraaglomerate.
"Copiii erau hraniti, imbracati, imbaiati dar din multiple motive - unul dintre acestea fiind de a nu se inmulti germenii - acestia nu erau niciodata imbratisati si nu se juca nimeni cu ei", explica Swart.

"Erau multi indicatori care aratau ca acesti copii au crescut cu deficiente mentale si cu dificultati in a pastra slujbele sau ramanerea in relatii." Swart continua: " cand a devenit posibila scanarea craniana, au scanat creierele acestor copii deveniti adulti si au aratat ca aveau deficiente in sistemul limbic, parte a creierului care controleaza emotiile de baza."

Pe scurt, capacitatea oamenilor de a mentine relatii sociale corespunzatoare si de a dezvolta empatia depinde de afectiunea fizica, contactul vizual si timpul de joaca care au loc in copilaria timpurie. Chiar si un lucru simplu cum ar fi observarea expresiilor faciale si intelegerea lor este legat de starea de bine a copilului tau in varsta de 2 - 3 ani.

Cercetarea a aratat ca, creierele orfanilor romani aveau o activitate observabila mai mica decat media.
Ca rezultat, cercetatorii au concluzionat ca, copiii adoptati de familii iubitoare pana la varsta de 2 ani au o mai mare sansa de a se recupera in urma traumatismelor severe.

Anii adolescentei

Pana la varsta adolescentei, creierul ajunge la greutatea pe care o va mentine ca adult. Cam tot acum creierul incepe sa elimine acele conexiuni fragile sau cai neuronale nefolosite.

In aceasta perioada, lobii frontali ai creierului, si in mod special cortexul prefrontal, inregistreaza o activitate sporita si, pentru prima data, creierul este capabil sa compare si sa analizeze mai multe concepte complexe in acelasi timp.

Similar perioadei in care copilul invata sa vorbeasca, aceeasi perioada din viata adolescentului este marcata de o nevoie de a-si creste abilitatile de comunicare avansata si de maturitate emotionala.

"La acea varsta incep sa acorde un interes mai mare relatiilor sociale si politicii. Este cu adevarat sofisticat", noteaza Swart. Toata aceasta activitate a creierului este un motiv important pentru care adolescentii au nevoie de asa de mult somn.

Ceea ce devine mai evident este importanta stabilitatii si a sigurantei in dezvoltarea umana si, deasemenea, faptul ca aceasta stabilitate este legata de functionarea cognitiva.

In orice moment de-a lungul timpului o singura disfunctionalitate majora poate interveni si lasa urme in dezvoltarea creierului uman.

Poate ca nu putem intelege pe deplin cum aceste evenimente ne pot afecta vietile decat mai tarziu pe parcursul vietii - motiv pentru care eforturile facute in directia aflarii secretelor functionarii creierului raman vitale.

Acest articol a fost tradus din limba engleza si il puteti accesa integral aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu